Viata de mămică

Să lăsăm copiii să se joace

„Voi ce activități mai faceți în casă cu copiii?” este întrebarea cea mai vizibilă în grupurile online de mame în ultima perioadă.

De câteva săptămâni sunt închise grădinițele.
De câteva săptămâni mulți părinți stau acasă cu piticii.
De câteva săptămâni a luat-o internetul razna cu fişele vieții şi activități pentru copii. Unde te uiți vezi cereri şi oferte de fişe şi activități.
Toate bune şi frumoase … până începi să vezi ZILNIC părinți care cer idei de FIŞE pentru copii de 1 an şi 7-8-9 luni. 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Înțeleg, lucrăm fişe cu copiii de grădiniță, mai ales cu cei de grupă mare pe care îi pregătim pentru şcoală.
Dar un copil de 1 an şi 9 luni are nevoie să coloreze în contur? Să „rezolve” FIŞE? Să învețe culorile şi formele din FIŞE?
Maica Domnului, unde ajungem??? Mărul ce are de nu poate fi folosit pentru învățarea formei rotund? Morcovul ce are de nu poate fi folosit pentru învățarea culorii portocaliu?
Căutăm fişe să îi învățăm să numere, deşi ar trebui să ştim că la această vârstă învață prin joc şi cu obiecte concrete. Poate să numere furculițele, farfuriile, merele, maşinuțele sau păpuşile, nu e nevoie să facem risipă de hârtie printând fişe peste fişe.


Să lăsăm copiii să se joace!!!
Jocul este principala formă de învățare la vârstele mici (inclusiv la vârsta preşcolară). Copilul de vârstă timpurie învață prin JOC, nu prin fişe.
Da, e greu, e complicat să pregăteşti activități educative şi jocuri care să urmărească nişte obiective de învățare dacă nu eşti cadru didactic, dar pentru asta puteți apela la sutele de idei postate de educatoare pe paginile grădinițelor.


Şi până la urmă orice activitate pe care o desfăşoară copilul poate fi o oportunitate de învățare: în timp ce îl îmbrăcăm putem numi culorile hainelor, părțile corpului, îl putem încuraja să se îmbrace singur dezvoltând astfel coordonarea ochi-mână. Legumele, fructele pot fi învățate în timp ce mănâncă şi le descoperă în mâncare. Putem să facem observarea mărului în timp ce ia gustarea: pipăim, gustăm, mirosim, vorbim de formă, culoare, semințe, povestim unde creşte, când se coace şi cum îl culegem.

Iar dacă la un moment dat simțiți că o luați razna şi nu mai ştiți ce să pregătiți copiilor urmați sfatul următor:
„Lăsați copiii să se joace liber, lăsați copiii să se plictisească! Doar aşa îşi vor dezvolta imaginația şi creativitatea!” (am citat un profesor drag mie de Psihologia copilului de la Universitatea Bucureşti)
Eu în 12 ani de când lucrez cu copiii, nu am văzut copil să se plictisească. Da, a terminat să se joace cu maşina, dar imediat îi vine o altă idee.

Implicați copiii în activitățile casnice şi vor fi mega încântați. Başca, îşi vor dezvolta şi nişte deprinderi. Copiii nu sunt prea mici să steargă praful, să amestece o cremă, să aşeze vasele la locul lor.
Nicolas m-a ajutat ieri să scoatem vasele din maşina de spălat şi cu ajutorul meu a învățat că farfuriile mici se aşază la farfurii mici, iar cele mari la farfurii mari. Simplu, fără fişe, fără să pregătim materiale didactice copilul învață despre mărimi.

Lăsați copiii să se joace, să exploreze, să simtă, să guste, să miroasă … să descopere lumea cu ajutorul simțurilor, nu cu ajutorul fişelor!!!
Lăsați copiii să se joace, vor avea timp de fişe toată perioada şcolarității!
Lăsați copiii să se plictisească!


O zi cu zâmbete!🤗

PS: poze cu Nicolas când se „plictiseşte”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *